Leveranstider

Leveranser och returer

Vi erbjuder följande leveransmetoder inom Sverige:

  • Standardleverans - PostNord Varubrev
    Fri frakt vid beställningar över 600:-
    Varubrev som kan spåras tex i Postnords app

    Normal leveranstid:
    3-5 vardagar för produkter UTAN NAMN
    4-6 vardagar för produkter MED NAMN
    Vänligen observera att detta är vardagar/arbetsdagar. Vi arbetar inte högtidsdagar som t ex midsommarafton, julafton, nyårsafton och oftast inte heller klämdagar som t ex fredagen efter Kristi himmelsfärdsdagen.
    -
  • Spårbar snabbfrakt - PostNord
    Välj detta alternativ om du har extra bråttom och/eller vill kunna spåra din försändelse.
    Detta alternativ kortar i de flesta fall av leveranstiden med ca 1-3 vardagar.
    Välj spårbar snabbfrakt till ombud om du har jättebråttom.

    Observera att produkter med namntryck samt stora beställningar oftast tar ett par dagar extra. 

Till Finland finns två alternativ via Postnord: 

  • Postnord Varubrev - ej spårbart
  • Postnord Varubrev - spårbart 

Skulle något gå fel under leveransen med det ej spårbara alternativet så tar det tyvärr längre behandlingstid för att rätta till detta än om man valt det spårbara alternativet.
Därför rekommenderar vi att man väljer spårbart.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

OBS!!! 
Om vi har längre leveranstid av någon anledning så skrivs detta ut högst upp i kassan, som en pop-up i webshoppen och/eller på vår Instagram-sida.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bråttom? 

Skriv gärna som meddelande i kassan att du har bråttom så skyndar vi på beställningen så mycket som möjligt.

Välj gärna "Spårbar Snabbfrakt" som leveransalternativ så förkortas leveranstiden med 1-3 vardagar plus.

Håll utkik i Postnords app!! (leveransbekräftelsemail fastnar ofta i spamfilter men har du koll i Postnords app så kommer paketet upp där automatiskt)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Har en artikel har avvikande leveranstid står det angivet vid respektive artikel. Om leveransförsening uppstår meddelar vi dig detta genom e-post. Leveransförsening kan uppstå t ex till följd av sjukdom eller vid extra hög orderbelastning.

Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar som uppstått efter köp.
(Detta förutsätter dock att vi kommunicerat med kunden om att vi inte kan hålla leveranstiden. Är det så att beställningen kommit fel under leverans så måste kunden anmäla till oss att den ej kommit fram (se nedan). Då skickar vi igen om inte paketet kan hittas.)
Vi kommer att göra allt vi kan för att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen, exempelvis då vår leverantör eller speditör inte kan fullfölja deras åtagande till oss. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar.

OBS! Om du som kund inte fått din vara inom 10 vardagar efter att du fått leveransbekräftelse så bör du kontakta oss!
Kontakt angående utebliven leverans måste göras inom 60 dagar efter att leveransbekräftelse skickats ut (annars anses varan som levererad). 

Lättare beställningar skickas som brev.

Beställningar med ett lite högre värde (runt 950 kr och uppåt) skickas till ombud. Man måste oftast inneha giltig legitimation som t ex körkort eller nationellt ID-kort för att hämta ut dessa (inte Mobilt BankID). Det är kundens ansvar att se till att namnet som paketet är adresserat till är samma namn som står på giltig legitimation. Annars får kunden inte ut paketet och få antingen betala en avgift för att vi ska ändra namnet via Postnord eller betala en ny fraktavgift.

Beställer man produkter med olika lång leveranstid så gäller den längsta av leveranstiderna.

Om paket hamnar hos ombud och ej löses ut utan går i retur till oss så tar vi ut en avgift på 150 kr för outlöst paket.
Notera att produkter med namn på eller andra specialbeställda produkter ej heller omfattas av öppet köp. Så om vi får tillbaka ett outlöst paket som innehåller både produkter med namn och utan namn kommer vi, om så önskas av kunden, att återbetala summan för produkterna utan namn men för de med namn finns ingen möjlighet till återbetalning. Önskar kunden istället att vi skickar paketet igen så är det kundens ansvar att betala en ny fraktavgift.


Policy vid felaktigt levererade varubrev

Om kunden fått meddelande från Postnord om att paketet levererats i brevlåda eller vid dörr men den ej finns på nämnt ställe så ska kunden avvakta i 5 vardagar för att se om paketet dyker upp då detta händer ibland. Man bör även undersöka om paketet hamnat hos en granne.
Efter detta bör kunden kontakta oss för att utreda vad som har hänt och hitta en lösning.
Misstänker man att någon tagit paketet så ska en polisanmälan göras. 

Returer

Returer sker på din egen bekostnad utom om artikeln är defekt eller om vi har packat fel. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott. Vid byten betalar vi den nya frakten från oss till dig.

14 dagars öppet köp

Vi följer distansavtalslagen och därmed har du rätt att returnera beställda varor utan att ange någon anledning. Du ångrar ditt köp genom att inom 14 dagar från att du mottagit din beställning (eller större del av) meddela oss via mail. Artikeln ska returneras väl emballerad, i fint skick och i originalförpackning.
Returen ska vara oss tillhanda inom 14 dagar efter anmälan om retur. 
Returer som inte varit inom dessa tidsramar kommer INTE att behandlas av oss. Får vi returer som inte uppfyller detta så kan kunden be om att få den skickad till sig igen inom 30 dagar men då står kunden för ny fraktkostnad. Detta måste kunden själv efterfråga. Vi kan i vissa fall ha överseende med att tidsramen inte kan hållas om ni kontaktar oss och förklarar anledning.

Om du som kund har hanterat artikeln i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion och detta lett till att artikeln som returneras är mindre värd, har vi rätt att dra av en summa motsvarande artikelns värdeminskning på det belopp som ska återbetalas. Värdeminskningen bedöms från fall till fall.

Returer skickas till:
Zoffix Design
Sofie Johansson
Förlösavägen 81
393 64 Kalmar

Vid specialbeställda produkter (t ex doprosetter monterade med midjeband, dekorationer, tryck eller speciallängd, virkade nallar med namn eller specialbeställda napphållare efter egna önskemål) samt digitala produkter (t ex virkmönster i PDF-format) ges ingen returrätt. Detta gäller även vid klippt metervara.

Kunden ansvarar helt för returen tills den nått oss. Vi rekommenderar att skicka returer spårbart (t ex PostNords "Skicka Lätt" eller filma postning för säkerhets skull ifall försändelsen skulle komma fel. Används filmning som bevis så ska det vara ett tydligt filmklipp där det tydligt framgår mottagaradress, avsändaradress samt att försändelsen läggs ner i en gul postlåda eller lämnas in till ombud. Om varken spårningsnummer eller filmklipp finns kan vi inte ansvara för paket som returneras men kommer bort i postens hantering.