Köpvillkor


Innehållet i denna webbutik tillhandahålls, uppdateras och hanteras av följande företag:

Zoffix Design

www.zoffix.se


Organisationsnummer: 8305242946


E-postadress: [email protected]


Produktbeskrivning

Vi eftersträvar hela tiden att visa fotografier som är så verklighetstrogna som möjligt när det gäller bl a färger och nyanser. Färgåtergivningen varierar dock från bildskärm till bildskärm och beror även på olika inställningar hos bildskärmarna. Därför skiljer sig ibland färgen på fotona ifrån verkligheten och kanske ej uppfyller förväntningarna. Detta räcker tyvärr inte för att kräva reklamation men däremot kan ångerrätten nyttjas (enligt nedan) ifall man som kund ångrar sitt köp p g a detta.

Fotografierna är exempelbilder och t ex placeringen av bandets mönster kan skilja då många produkter görs av samma band.

Alla fotografier i denna webshop är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.

Nappar, dopklänningar och dylikt som syns på en del foton, för att demonstrera exempelvis hur napphållare och doprosetter sitter,  ingår inte vid köp.

Beställning 

För att lägga en beställning måste man vara minst 18 år.

Köp är bindande.

När du köper våra produkter samtycker du till att vi får använda foto vi tagit av produkten i uppvisningssyfte eller marknadsföringssyfte. Detta gäller även vid beställning av produkter med namn på. Samtycker man inte till detta ska man meddela oss detta vid beställning. Vi visar dock inte upp bilder där mer ingående personuppgifter framgår (t ex både för- och efternamn, vikt, längd och födelsetid).

Vi ansvarar inte för kundens felskrivning av adress, namn, mail-adress eller liknande.


Betalning och priser

Alla priser är dagsaktuella och kan komma att ändras i framtiden. Individuellt och aktuellt totalpris för din beställning summeras i kassan, inklusive eventuella avgifter för frakt och betalning, samt moms.

Vi erbjuder följande betalsätt:

  • Klarna Checkout

    Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst. En finess med Klarna Checkout är att vi skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Antingen med Klarna faktura eller Klarna konto – eller med kort eller banköverföring. Allt är lika säkert.

  • Förskottsbetalning via Swish
    Betala i förskott via Swish.
    Betalning ska vara oss tillhanda senast 3 vardagar efter lagd beställning.

  • Förskottsbetalning till bankkonto
    Betala i förskott genom egen banköverföring till Swedbank-konto.
    Detta betalsätt innebär 1-3 dagars längre leveranstid.
    Betalning ska vara oss tillhanda senast 3 vardagar efter lagd beställning.
    Tänk på att vid banköverföring så kan det ta upp till 3 vardagar innan betalningen syns på mottagarens konto.

Villkor för betalning anges även i kassan under respektive betalningsalternativ.

Alla priser anges i svenska kronor. Priser visas inklusive moms om ej annat anges.

Vid avtalade samarbeten där villkoren för samarbetet ej uppfylls men samarbetspartnern ändå använt varorna så faktureras kostnaden för produkterna i efterhand (motsvarande kostnader för ett köp av de produkterna plus frakt samma dag som samarbetet avtalades).
Vill man bryta samarbetet utan att använda produkterna så returnerar man de oanvända varorna enligt ångerrätten nedan.
Fakturan har 14 dagars betalningsvillkor.
Vid försenad betalning tillkommer 60 kr i påminnelseavgift.
Betalas inte heller påminnelsen så tillkommer 180 kr i inkassokostnad.

Mottas en produkt efter genomförd beställning innan förskottsbetalning har erlagts så har vi rätt att skicka faktura för motsvarande belopp om inte kunden meddelar oss att de ångrat köpet enligt nedan tid för ångerrätt.
Fakturan har 14 dagars betalningsvillkor.
Vid försenad betalning tillkommer 60 kr i påminnelseavgift.
Betalas inte heller påminnelsen så tillkommer 180 kr i inkassokostnad.


Leveranser och returer

Vi erbjuder följande leveransmetoder inom Sverige:

  • Standardleverans - PostNord Varubrev
    Fri frakt vid beställningar över 600:-
    Kan spåras tex i Postnords app

    Normal leveranstid:
    2-5 vardagar för produkter UTAN NAMN
    4-6 vardagar för produkter MED NAMN

    -
  • Spårbar snabbfrakt - PostNord
    Välj detta alternativ om du har extra bråttom och/eller vill kunna spåra din försändelse.
    Detta alternativ kortar i de flesta fall av leveranstiden med ca 1-2 vardagar.

    Observera att produkter med namntryck samt stora beställningar oftast tar ett par dagar extra. 

Till Finland finns två alternativ via Postnord: 

  • Postnord Varubrev - ej spårbart
  • Postnord Varubrev - spårbart 

Skulle något gå fel under leveransen med det ej spårbara alternativet så tar det tyvärr längre behandlingstid för att rätta till detta än om man valt det spårbara alternativet.
Därför rekommenderar vi att man väljer spårbart.

Om en artikel har avvikande leveranstid står det angivet vid respektive artikel. Om leveransförsening uppstår meddelar vi dig detta genom e-post. Leveransförsening kan uppstå t ex till följd av sjukdom eller vid extra hög orderbelastning.

Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar.
(Detta förutsätter dock att vi kommunicerat med kunden om att vi inte kan hålla leveranstiden. Är det så att beställningen kommit fel under leverans så måste kunden anmäla till oss att den ej kommit fram (se nedan). Då skickar vi igen om inte paketet kan hittas.)
Vi kommer att göra allt vi kan för att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen, exempelvis då vår leverantör eller speditör inte kan fullfölja deras åtagande till oss. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar.

OBS! Om du som kund inte fått din vara inom 10 vardagar efter att du fått leveransbekräftelse så bör du kontakta oss!
Kontakt angående utebliven leverans måste göras inom 60 dagar efter att leveransbekräftelse skickats ut (annars anses varan som levererad). 

Lättare beställningar skickas som brev.

Beställer man produkter med olika lång leveranstid så gäller den längsta av leveranstiderna.

Returer

Returer sker på din egen bekostnad utom om artikeln är defekt eller om vi har packat fel. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott. Vid byten betalar vi den nya frakten från oss till dig.

14 dagars öppet köp

Vi följer distansavtalslagen och därmed har du rätt att returnera beställda varor utan att ange någon anledning. Du ångrar ditt köp genom att inom 14 dagar från att du mottagit din beställning (eller större del av) meddela oss. Artikeln ska returneras väl emballerad, i fint skick och i originalförpackning.

Om du som kund har hanterat artikeln i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion och detta lett till att artikeln som returneras är mindre värd, har vi rätt att dra av en summa motsvarande artikelns värdeminskning på det belopp som ska återbetalas. Värdeminskningen bedöms från fall till fall.

Returer skickas till:
Zoffix Design
Sofie Johansson
Förlösavägen 81
393 64 Kalmar

Vid specialbeställda produkter (t ex virkade nallar med namn eller specialbeställda napphållare efter egna önskemål) samt digitala produkter (t ex virkmönster i PDF-format) ges ingen returrätt.

Återbetalning

Om du nyttjar din ångerrätt betalar vi tillbaka vad du har betalat för artikeln snarast eller senast inom 10 dagar från den dag då vi tog emot artikeln. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka artikeln.

Läs mer om distansavtalslagen hos Konsumentverket: http://www.konsumentverket.se/

Observera att om du kommit upp i "fri frakt-beloppet" med din ursprungliga beställning men returnerar delar av ordern och därmed hamnar under "fri frakt-gränsen" så läggs summan för standardfrakt (49 kr) till på orderns kvarstående belopp. 

Reklamation

Om varan vid mottagandet visar sig vara felaktig eller defekt ber vi dig att omgående kontakta oss på [email protected] (bifoga gärna ett foto). Skriv ordernummer då du mailar angående reklamation.

Kontakt om önskad reklamation ska ske inom 14 dagar efter mottagandet av varan.

Utebliven orderbekräftelse/mail med virkmönster

Vänligen kontrollera din skräppostmapp samt att du uppgivit korrekt mail-adress vid lagd beställning. Har du inte erhållit din orderbekräftelse och/eller mail innehållande beställt virkmönster inom 48 timmar så är du välkommen att maila till [email protected] så vi kan åtgärda felet.

 

Ålder

För att beställa varor från oss så ska man (enligt lag) ha fyllt 18 år.

Persondata

När du genomför en beställning godkänner du att vi får lagra och använda dina personuppgifter för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Vi ger inte ut personuppgifter till tredje part.

Läs vår integrationspolicy om hur vi behandlar personuppgifter här: Integritetspolicy 

Webshopen använder sig av cookies (små textfiler som lagras på sidbesökarens dator och som möjliggör uppföljning av vad sidbesökaren gör på sidan - t ex för att underlätta för besökaren vid ett senare besök på sidan) för att förbättra webshopen och underlätta för både kunden och för oss.

Genom att använda webshopen godkänner du användandet av cookies. Vill du däremot inte acceptera cookies kan du stänga av cookies i din webläsares inställningar. Du kan även när som helst radera gamla cookies i webläsarens inställningar.

 

Lagersaldo

Lagersaldot uppdateras automatiskt men då vi även säljer via andra kanaler så kan det hända att lagersaldot i webshopen inte stämmer med verkligheten. Vi måste därför reservera oss för att varor kan vara slutsålda trots att de enligt webshopens lagersaldo ska finnas i lager. Uppstår en sådan situation kontaktar vi dig snarast för att diskutera fram en lösning på situationen. Om ingen annan lösning diskuteras fram så har vi rätt att häva köpet och återbetala eventuella förskottsbetalningar.

 

Force majeure

Vi ansvarar inte för förseningar som uppstår till följd av omständigheter som vi inte kan råda över och ej kunnat förutse. Detta kan t ex innefatta naturkatastrofer, krig, tekniska fel, pandemier, terrorattacker, ändrade myndighetsbestämmelser, utebliven leverans från leverantör, eldsvådor, blixtnedslag, fel i tele-/datakommunikation eller annan kommunikation. Uppstår längre försening p g a liknande händelse så har både kunden och vi rätt att häva avtal som ingåtts om så önskas.

 

Godkännande

Genom att genomföra en beställning via denna webshop så godkänner du dessa köpvillkor.

Vi förbehåller oss rätten till prisändringar och reserverar oss för eventuella fel i produktinformationerna. Vi reserverar oss även för eventuella tekniska fel som kan uppstå i webshopen. Vi förbehåller oss även rätten att ändra dessa villkor när som helst. Alla ändringar skrivs här i webshopen och som kund accepterar man villkoren som de är vid tidpunkten för genomförd beställning.

 

Vid frågor vänligen kontakta oss på [email protected].